Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu

Arequipa

Door: helma

Blijf op de hoogte en volg Helma

09 Februari 2015 | Peru, Arequipa

Arequipa zelf doet me heel erg denken aan Antigua (Guatemala), trae buenos recuerdos. Ik ga echt even een paar jaar terug, voelt wel vertrouwt deze stad. Je ziet hier het Spaanse kolonialisme veel terug. Bijzonder mooi.

We gaan eerst op zoek naar un agencia de viage om te kijken naar trekkings in the colca canyon. Bij de 1e zij ze niet erg toeschietelijk maar bij de 2e kan alles zo makkelijk dat het ook bijna niet te geloven is. We boeken wel een citytour en denken over de rest nog even na.

Ondertussen verkennen we Arequipa en belanden bij el museo Santuarios Andinos, beroemd om Juanita, het 12 jarige inca meisje wat in de 1450's geofferd is aan de goden. En zeer goed bewaard is gebleven hoog in de bergen rond Arequipa. Daar krijgen we eerst een film te zien over het offeren van Juanita en waar ze gevonden is. Frans nagesynchroniseerd en duits ondertiteld, toch een beetje verwarrend omdat we vooral spaans en engels horen en spreken.

De studente die onze rondleiding verzorgd is goed op hoogte van alle ins en outs van de inca's en hun rituelen. Helaas zien wij de plaatsvervangster van Juanita; Sarita, minder goed geconserveerd maar Juanita is voor 'onderhoud' naar het lab. Bizar als je ziet welke leeftijd de kinderen hadden, hoe ze geofferd werden en wat ze allemaal meekregen. Voor hen wrsch. een eer maar in mijn ogen toch erg barbaars.

De citytour van de volgende dag laat ons leuke plekjes in de stad zien maar door het slechte geluid krijgen we weinig mee van de informatie die ze geeft. Maar wij zijn niet voor 1 gat te vangen; in de 2 dagen daarna wandelen we op eigen houtje door de omgeving en zien sommige punten nogmaals.

Zo belanden we weer bij Carmen alto, een mooi uitzichtpunt, een stuk rustiger nu maar de Misti (vulkaan) laat zich nog steeds niet zien. We gaan er vanuit dat het standbee wat er staat Carmen is maazeker weten doen we het niet. We kopen wel, naast de coca thee, snoepjes met coca. Misschien beter te pruimen als die cocablaadjes. Het spul schijnt te helpen tegen hoogteziekte dus we kunnen maar beter goed voorbereid zijn.

Tijden de wandeling van Sabandía naar Yumani belanden we in een local restaurant waar we echt heerlijk eten. Over het eten hebben we trouwens niet te klagen want bij de locals kun je heerlijk eten. En in de stad hebben we een Italiaans tentje ontdekt met goede koffie, eten en een lekker Peruaans wijntje. Dus Anne-Loes, je kunt gerust zijn, we nemen ook onze rust en dat wijntje.;-)

We hebben ons nog niet aan de specialiteit van het land gewaagd; cuy. We hebben 'm al verschillende keren, gefrituurd in een mooi deegjasje, voorbij zien komen... Maar het blijft herkenbaar als cavia, niet echt iets waar ik honger van krijg.

Ondertussen hebben we een 2 daagse tour geboekt naar de Colca Canyon die dinsdag vertrekt. Geen echte trekking want dat is met het voorspelde weer geen verantwoorde optie. Er zitten wel wandelingen in en zelfs een fietstocht. We zijn benieuwd. Dat maakt dus dat we Arequipa na vandaag gaan verlaten en woensdagavond in Puno aankomen.

Vandaag nog naar het Monesterio de Santa Catalina geweest, het is gewoon en dorp op zich midden in de stad. Bijzonder mooi gebouw maar ook weer bijzondere verhalen gehoord. De 2e dochter van een rijk gezin ging het klooster in, als ze na 4 jaar intraden woonden ze binnen het klooster in en eigen huis. Iedere non kon max. bedienden hebben die voor hen de boodschappen buiten het klooster deden. Zelf mochten ze niet naar buiten. Aan de huizen kon je zien van wat voor soort familie de non kwam. Hoe rijker, hoe mooier ingericht. Na 'n lekker gebakje (die nonnen kunnen goed bakken) en een koffie terug naar onze casa de Melgar. Voorbereiden voor morgen.

• 10 Februari 2015 - 19:02

Odi:

Dat is genieten in zo'n prachtig land. Mooie flora en fauna. Een lief ontvangst bij de familie van Sonia.
    Lekker eten. Geniet ervan dames.

• 11 Februari 2015 - 11:25

Saskia:

Hai, leuk om jullie verhaal te lezen, geniet ervan en ik zou toch echt een keer voor die caviua gaan ;-) lfs
    Sas en Noni

• 12 Februari 2015 - 07:18

Sanne:

Hey helma,
    Leuk om dit te lezen! Sommige dingen zijn zo herkenbaar!! Haha Juanita en het klooster! Echt mooi! Veel plezier in colca canyon! Is echt mooi daar!!

• 12 Februari 2015 - 12:34

Tjallien:

Leuk om te lezen wat jullie doen en door de foto's heb je meteen een beeld erbij leuk! Groetjes aan 'ons' mam en Miek. groetjes, Tjallien

• 12 Februari 2015 - 19:03

Anja Bekkers:

Wat een mooi verslag. met dito foto's. Is het Peruaans goed te volgen? Ben nu al benieuwd naar jullie ervaringen in de Colca Canyon en dan op naar Puno en het Carnaval. Groeten ook aan Miek en Gerian. Anja

• 13 Februari 2015 - 19:29

Anne Loes:

Hola helma en gerian en miek ,
    Wat een prachtige dingen maken jullie toch mee! Dat klooster was wel erg intressant en zeker wel herkenbaar nu dat in Rome een kardinaal in een van de mooiste en duurste appartement woont .... Zo zie je vroeger wilden ze er ook goed!!!bijzitten
    Blij te lezen dat de aardse geneugten van op tijd een lekker glaasje wijn daar toch tot de mogelijkheden hoort.
    Wens jullie alle goeds toe , tot een volgende brief.

• 16 Februari 2015 - 08:27

Carina:

Prachtig het verslag en al die foto´s!! Gerian ik lees zojuist dat je mijn mail niet kunt openen.
    Het nieuws wat erin staat is........ik word weer (als alles goed gaat.....oma!)
    Veel plezier nog samen en geniet!!
    Carina