Eindelijk....het eerste verslag! - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu Eindelijk....het eerste verslag! - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu

Eindelijk....het eerste verslag!

Blijf op de hoogte en volg Helma

12 November 2017 | Vietnam, Hué

Eindelijk even de tijd genomen om eea te schrijven over de afgelopen dagen. We doen ontzettend veel en genieten volop. Ach en dan vergeet je wel eens wat te schrijven ;-)

Ondertussen zitten we in Hué, zo'n 700 km ten zuiden van Hanoi. Rond de lunch hier aangekomen en de middag gewandeld in de Citadel. Een plek waar vroeger de keizerlijke familie huisde. Mooie gebouwen, deels gerestaureerd maar zeker prachtig en indrukwekkend.

Maar laat ik bij het begin beginnen zo'n kleine week geleden. Na een reis van zo'n 15 uur, met een tussenstop in Bangkok, zijn we in Hanoi beland. Opgehaald door een medewerker van het hotel zaten we zo op de goede plek.
En wat doe je dan als je wakker moet blijven maar eigenlijk het liefst gaat slapen. Koffer uitpakken, douchen en een street-food tour! Met zijn 6-en en een guide naar verschillende tentjes om typisch vietnamese food te proeven. Jammer dat het regent maar daar heeft de guide een oplossing voor; we krijgen allemaal een vrolijk gekleurde regencape.
We beginnen met de populaire phó (noedelsoep) deze keer met bo (beef) En soep eet je met stokjes......zoals alles hier. Went erg snel! Dan noedels met beef en saus en daarna naar de volgende. Voor een pork en beef salad en een soort dumplings met pork en shrimp. Superlekker. Vervolgens een gevuld broodje en dan gaan we voor dessert; een warme dessert; een soort rijstepap en een koud; een sap met stukjes jelly, zaadjes van een lotusbloem, tapioka en verse kokos. Een bijzondere combinatie maar wel lekker.
In een ander tentje krijgen we egg-coffee; een warme en koude variant. Het is een soort cappuccino maar dan met opgeklopt ei & suiker. Lekker!
We zitten nu wel vol maar het laatste gerecht is nog aan de beurt; vers fruit met kokosmelk en dulce de leche (of zoiets) Daar sla ik maar een paar stukken van over want ik wil nog wel genieten van mijn vakantie :-)
We pakken samen met de groep nog een biertje en dan is het echt tijd om ons bed op te zoeken. Het tijdsverschil hakt er nu toch wel in.

Gister al een stadstour geregeld dus zitten we op tijd aan het ontbijt. Even wennen om soep bij het ontbijt te eten, ze eten hier die phó nl bij elke maaltijd, maar we kunnen nu wel zeggen; het is lekker en went snel. Onze gids Tang weet veel over Vietnam en Hanoi te vertellen en doet het ook op een leuke manier. Het mausoleum van Ho Chi Minh is gesloten tot 2 december dus kunnen we alleen de buitenkant zien. Daar moeten we ook nog op wachten want er gebeurt een of ander belangrijk iets dus mogen we er nog niet heen. Dus eerst naar de Laquer- werkplaats. Laquer is een soort hars waarmee ze op hout kunstwerken maken. Een hele bijzondere techniek is die waarbij ze eierschalen gebruiken. Een intensief werkje.
De volgende stop is dan toch het Ho Chi Minh mausoleum; een gigantisch terrein waar een aantal wachters bij de deur staan. Ze hebben echt een spierwit uniform aan en staan zo stil dat we in eerste instantie denken dat het standbeelden zijn.

We bezoeken de Tran Quoc pagode, een van de oudste pagodes van Vietnam. Schoenen uit voordat we naar binnengaan. Ik weet alleen niet wat erger is; een vieze vloer van de schoenen of die zweetvoeten die allemaal over die mooie oude vloer gaan ;-)

Na de lunch is de Van Mieu tempel aan de beurt, ofte wel de tempel van de literatuur. Opgedragen aan Confucius.
Als laatste gaan we naar een pottenbakkerij waar Gerian probeert om de pottenbakker te helpen maar het wordt niet zo'n mooi rond schaaltje.
Als laatste laten we ons als een echte toerist met een bakfiets door the old quarter naar het hotel rijden.

De volgende ochtend gaan al vroeg naar Halong bay. Maar goed ook want het regent in Hanoi. Het regent in de stad dus het is niet erg dat we gaan. Na het ontbijt worden we opgepikt door de bus die ons naar Halong Bay zal brengen. Die bussen zijn echt gemaakt voor kleine mensen. Gerian heeft moeite om haar benen kwijt te kunnen. En dat zijn meer mensen die dat hebben.
Hoe dichter naar de zee hoe lichter het wordt. In halong worden we in een kleine boot gezet die ons naar de grote boot brengt. We krijgen als welkom geheten door de bemanning met een hele zoete kop thee en Linda vertelt ons wat ons allemaal te wachten staat :-)
We starten met een lunch, het eten is hier echt heerlijk. Daarna inchecken in de kamers en op pad naar TiTopisland. Daar kunnen we zwemmen of naar boven klimmen. Wij gaan voor de 427 treden naar boven. Dat is wel even zweten maar het uitzicht is mooi, vooral aan de kant waar geen boten liggen. Je kunt zien dat het erg toeristisch is met al die boten.

Tegen sluitingstijd gaan we de hang sung sot. Oftewel the amazing cave. Het is inderdaad een mooie grot maar amazing….. Linda weet het wel ontzettend leuk te vertellen.
Terug op de boot is het tijd voor een biertje en even chillen. Na het diner is er de mogelijkheid om naar squid te vissen of voor de karaoke te gaan. We houden het bij ons biertje op het dek!

Ondanks dat we naast de generator liggen slaap ik goed. Gerian iets minder maar dat kan ook aan het harde bed liggen. Het is net een plank.
Om 7.15 staat het ontbijt klaar en daarna op weg naar de pearl farm en kayakking. Dat parelkweken is nog een heel proces voordat je een goede parel hebt.
Van daaruit gaan we ook kayakken. Dat is heerlijk zo met zijn tweeën op het water. Wat een rust.

Terug op de boot leert Linda ons om een verse springroll te maken. Dat duurt even voor de perfecte gerold is. Maar uiteindelijk hebben we er genoeg voor de lunch met nog zoveel andere gerechten. Ze denken echt dat wij steeds honger hebben denk ik zoveel krijgen we.

En dan is het alweer tijd om terug te gaan naar Hanoi, daarna douchen we in het hotel. Ze zorgen echt bijzonder goed voor ons. We gaan nog wat eten en dan naar het station gebracht voor de nachttrein. Ons volgende avontuur; we brengen de nacht door in de trein naar Dong Hoi.

Die nachttrein valt helemaal niet tegen; we hebben allebei een beneden bed en binnen de kortste keren zijn we gesetteld. Voor het eerste stuk krijgen we bovenburen. vietnamezen die een soort gedroogde kip met kruiden met ons deelden. Het zag er niet uit maar smaakte heerlijk. Heeft Gerian haar chocolade kunnen weggeven.
Daarna blijft het even rustig en komt er een nederlands stel boven liggen. Zij reizen door naar Hué dus wordt er niet meer gestoord en kunnen we slapen. Dat lukt aardig maar met enige regelmaat wakker.
Als we klaar zijn om uit te stappen komen we er ook achter dat de knopjes om het grote licht uit te doen achter het gordijn zitten :-(. Ach ja, beter laat dan nooit.

In Dong Hoi nemen we een taxi naar Phong Nha; dus we staan al vroeg op de stoep bij ons hotel. De mevrouw moet nog uit haar bed gebeld worden denk ik. We nemen een ontbijt, frissen wat op en gaan meteen op pad om de caves in Phong Nha te ontdekken; de Paradise Cave en de Phong Nha Cave. Als het over amazing caves gaat dan vallen deze er zeker onder.
's Avonds de pinautomaat 2x moeten bezoeken want met 3 miljoen komen vanavond niet toe. We hebben deze keer wel meer nodig, de miljoenen vliegen er doorheen ;-)

En omdat we vakantie hebben vertrekken we morgen om half 7 naar Hué. Dus om 6 uur zitten we weer aan onze pho bo en pho gah.
Dan komt er zomaar een lege bus voorrijden dus hebben we de plaatsen voor het uitkiezen. De rit brengt ons naar de Vinh Moc tunnels en Ben Hai River museum. Twee indrukwekkende sites over de oorlog in Vietnam en de scheiding tussen noord en zuid Vietnam. We steken zelf de grens over via de Hien Luongbrug.

• 12 November 2017 - 18:21

Ada:

Prachtig wat jullie allemaal zien en meemaken!
    Grappig de koffie met ei had ik al gezien bij Erica terpstra op reis! Leuk dat jullie dat ook drinken! Geniet verder is zo voorbij!

• 12 November 2017 - 21:26

Anja:

Klinkt allemaal heel indrukwekkend en mooi! Geniet nog van de komende week.

• 12 November 2017 - 21:31

Tjallien:

Heel leuk om uitgebreid verslag te lezen. Veel plezier nog en blijf genieten!! Xx

• 12 November 2017 - 21:41

Lisanne:

Ahh wat veel gedaan al! Leuk om te lezen en nog veel plezier

• 13 November 2017 - 12:05

Klazien:

Dat klinkt super! Veel plezier nog daar!

• 13 November 2017 - 17:06

Joke:

Leuk hoor dit allemaal te lezen! Krijg er ook wel weer zin in, we hebben ook zulke fijne herinneringen aan dat land. Ik vind wel dat jullie ook nog een bevrucht ei moeten proberen, dat deed Erica T. ook!!!
    Heel veel plezier nog. Een druk programma hebben. Jullie, maar wel erg mooi.