de laatste etappe in Saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu de laatste etappe in Saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu

de laatste etappe in Saigon

Blijf op de hoogte en volg Helma

19 November 2017 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Soep als ontbijt met enige verandering nl. er dreef een gebakken ei op. Ook lekker.
Rond half 8 opgehaald.
Het was erg druk om de stad uit te komen en de tocht naar de Mekongdelta duurde dus 2 uur. Het was bloedheet met een felle zon. Menigeen kocht een zonnehoed voor we op de boot gingen. De eerste stop was op 1 van de 4 eilandjes.
Op het eiland werden we verrast met een python van 4,5 kg. Deze kon je om je nek laten hangen voor een foto. Daarna gingen we thee proeven met honing en honingpollen en een uitgeknepen limoentje. Deze thee werd begeleid met gedroogde gember, gedroogde banaan en gedroogde bolletjes van de Lotus bloem. Er werd een honingraat getoond waar erg veel bijen op zaten en binnenin zat de honing. Het was natuurlijke bedoeling dat je wat kocht. Keuze uit een flesje honing, gedroogd fruit en een soort crème. Daarna kregen we diverse soorten vers fruit zoals ananas, dragonfruit, dragonoog fruit, papaya en een melige peer variatie. We werden tijdens het opeten getrakteerd op een zangkoortje.

Met een roeiboot kwamen we aan op het volgende eiland daar werden kokosnoten verwerkt. Ze werden kapotgemaakt voor de vezels. De inhoudt ging door een pers. Van de kokosmelk maakten ze caramel. De caramel verwerkten ze in chocola. Met als smaakverrijker gember, noten en dergelijke. Ook kon je zelfgemaakt kokosmelkijs kopen, daar was het wel weer voor. Verderop kon je snakewijn en bananenwijn proeven. Geen van beide genoten de voorkeur. Snakewijn wordt gemaakt met slangen die minimaal 7 jaar op alcohol staan en er zit een zwarte schorpioen bij.
Hierna via een bruggetje naar een attractie met paard en wagen. Hierop werden we naar de lunchplek gebracht . Geen aardige mensen die dit doen. Ze wilden de fooi in Vietnamese dong niet hebben ze wilden $$. Die hebben we niet. Jammer dan. Geen fooi dus. Jammer dat de bevolking zo hebberig wordt.
De lunch was lekker. Olifantvis, spicy kip, groene groenten, rijst en bouillon. Nagerecht watermeloen. We hadden tijd om op de fiets te springen of in een hangmatje te liggen. Wij hebben gekozen voor een wandeling. Het was meer dan 30°.
Daarna met de boot naar het vaste land en overstappen naar de bus.
Onderweg veel regen gehad. Vlakbij Ho Chi Minh had het zo hard geregend dat de wegen blank stonden. In de stad zelf was geen regen gevallen.

De volgende dag was ons doel de botanische tuin.
Onderweg daarnaar toe kwamen erachter dat het standbeeld van Ho Chi Minh er niet meer stond. Zijn plaats is afgeschermd door vier enorme lotusbloemen op canvas.
Veel drukke straten over moeten steken maar daar worden we steeds beter in.
Het was 34° dus veel pauzes ingelast om heerlijke iced coffee met gecondenseerde melk te drinken.
Uiteindelijk de ingang gevonden. Wat schetst onze verbazing....een enorme kermis en heel veel kinderen. Rondom de kermis kon je dieren bekijken. Zebra’s , giraffes, emoes kamelen beren en ergens ook nog apen. We vonden de beesten best een beetje zielig. De partij voor de dieren zou er niet blij van worden. Het hele park zowat gehad en nog geen botanische tuin tegen gekomen. Er was nog een eilandje met pelikanen, flamingo's , en een soort waterhoen op hele hoge poten . Die dieren waren vrij.
Uiteindelijk bij de uitgang kwamen we in een mini "botanische" tuin. Orchideeën die nog geen bloemen hadden en een veldje bonsai boompjes. Al met al...het was niks.
Hierna heerlijk gegeten bij een chique Japans restaurant met goede airco. Hadden we echt even nodig om af te koelen.

Daarna het Saigon skydeck bezocht. Vanaf de 49e verdieping had je een 360° overzicht over Hoi Chi Minhcity. Dit was werkelijk indrukwekkend.
Geleidelijk aan weer naar ons hotel gelopen en bij winkeltjes wat souvenirtjes gekocht. Op de kamer even bijkomen van de 19 km die we gelopen hadden. Net in het hotel aangekomen begon het te regen en niet zo'n beetje..het viel met bakken uit de lucht. De dag afgesloten bij een restaurantje vlakbij ons hotel.

De laatste volle dag in Saigon;

• 19 November 2017 - 16:08

Miek:

Hallo dames,

Fijn om te lezen hoe jullie genieten, weer of geen weer,
    Helma, je schrijft het zo mooi dat het is alsof ik er (bijna) bij ben!!!
    Echt een schrijftalent
    Nog een goede afsluiting!
    Liefs,
    Miek