Zondag in Saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu Zondag in Saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu

Zondag in Saigon

Blijf op de hoogte en volg Helma

19 November 2017 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Onze laatste volledige dag. Niets gepland. Na een relaxed ontbijt de kaart er maar een bij gepakt en besloten een wandeling te maken naar een niet toeristisch deel. Helaas regende het. Uiteindelijk kwamen we in de Chinese wijk terecht. Het verbaasde me wederom dat ook hier hele straten zijn die hetzelfde verkopen , maken of repareren.
Een straat met alleen verkoop van schilderijen, of fietsenmakers. Autoherstel en spuitbedrijfjes. Niets gaat machinaal. Alles met de hand. Ze werken daar ook de hele week en elke dag.
Ook het eetgebeuren is op straat. Bijna voor elke winkel is een stalletje waar ze eten klaarmaken. Om daar op een krukje te zitten eten of take away.
De hele stad bestaat bijna in zijn geheel uit winkeltjes op de begane grond.
Om 3 uur s middags hadden we een kookworkshop. Door de stromende regen naar de afgesproken plaats. Elise, de local,  nam ons mee naar de supermarkt en kregen we voorlichting over de groenten en het fruit van Vietnam. De boodschappen waren al gedaan zodat we niets hoefden te sjouwen.
Aanvankelijk dachten wij alles zelf klaar moesten maken maar zo werkte dat niet. Elise's moeder deed alles voor hoe er in de Vietnamese keuken wordt gekookt.
Het gerecht bestond uit zelfgemaakte eiermie en rijstnoedels.
Er werden gebakken uitjes gemaakt met knoflook, kwarteleitjes gekookt, een knoflookolie, gamba's gekookt, inktvis gebakken , gehakt geruld met ui en knoflook,
Chinese ui en taugé geblancheerd en verder was er een slavariatie bestaande uit kropsla, Margrietbladeren en een soort spinazieachtige uit de mekong.
Voor je het eten in je kom kon scheppen moest je daarin eerst een sausje maken met tomatenketchup, chili, zoute ketjap en knoflook olie. Goed mengen met suiker en daar de noedels doorscheppen. En versieren met alle bijgerechten. Daarna kreeg je bouillon waar je van alles in kon doen en ter afsluiting werd er een mango geschild en een soort peerappeltje. Het was een genot om op te eten.
Na afloop met de taxi naar het hotel gegaan. De regen hield gestaag aan. Maar desalniettemin was dit een bijzonder mooie afsluitng van onze dagen hier!

• 19 November 2017 - 16:08

Ada:

Wat een mooie afsluiter en wat een verschillend klimaat! Maar volgens mij hebben jullie een goede indruk van Vietnam gekregen ! Super omdat met een goede vriendin mee te maken!!

• 20 November 2017 - 20:13

Anja B.:

Wat een mooie reis hebben jullie gemaakt. Zoveel gezien. En van al de beschrijvingen van het eten loopt het water me in de mond, gekruid en ook weer heerlijk fris met al dat fruit en die koele drankjes, Heerlijk.
    Goede terugreis en tot gauw.
    Anja B.