de eerste dagen. ... - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu de eerste dagen. ... - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu

de eerste dagen. ...

Door: helma

Blijf op de hoogte en volg Helma

06 Februari 2015 | Peru, Arequipa

En daar zit je dan, om half 9 's ochtends, na een nachtje bussen in een geweldige entourage te ontbijten. Wat is het toch heerlijk, vakantie.

Maar laat ik bij het begin beginnen. Afgelopen zondag om half 8 begon het, onze reis naar Peru. Na de eerste strubbelingen, Sonia liet haar mobiel in de auto liggen, konden we onze bagage droppen op Schiphol.

Daar was ook Jorrit, de zoon van Miek, om ons uit te zwaaien. Tijdens een kop koffie luisteren we naar Jorrit die wel heel makkelijk overschakelt naar het spaans als hij met Sonia zit te kletsen. Daar moeten wij nog wel wat meer voor oefenen :-)

Tijd om te gaan, de standaardprocedure; douane, de tassencheck en zoals gewoonlijk schoenen uit enzovoorts. Maar dan zitten we ook voor de komende 13 uur in het vliegtuig.

Geheel volgens plan en enigszins gaar komen we op Aeropuerto Internacional Jorge Chavez waar de hele familie van Sonia ons op staat te wachten. Wat een mooi weerzien voor Sonia. Voor mij is het gewoon leuk om haar ouders en zussen nu ook een hand te kunnen geven i.p.v. te spreken via Skype.

Waar we geen rekening mee gehouden hebben is de rit naar het huis van Sonia, dat blijkt ook nog zeker een uur te zijn. Daar wacht ons nogmaals een heel warm welkom met cadeautjes, cocktails, piquenos en een 'uithangbord'.

Na een uurtje kan ik mijn ogen niet meer openhouden en gaan we richting ons hotel en ondanks de herrie van de straat slapen we als een blok.

De eerste indruk van Lima, groot, herrie en wat een drukte... Ik merk wel weer dat ik niet echt een stadsmens ben. Ik laat het maar een beetje over me heen komen en het is natuurlijk heel bijzonder om hier te zijn en de familie van Sonia te leren kennen. 's Morgens staat er een lekker ontbijt klaar en daarna gaan we op zoek naar een ATM en een agencia de viaje om de eerste dagen van onze trip te plannen.

Het eerste blijkt nog niet de makkelijkste opgave te zijn, het lukt uiteindelijk wel maar dan hebben we een tour du banca's door Lima gehad. De agencia is sneller geregeld. De señora gaat echter zo snel dat onze 4 weken al bijna vol zitten voor we het in de gaten hebben. Uiteindelijk is het allemaal geregeld en gan we lunchen bij de ouders van Sonia. Heerlijke vis met yucca, aardappel en rijst, om je vingers bij af te likken. Daarna met Sonia weer de stad in om nog een park te bezoeken. De rest van wat ze voor ons bedacht had komt er niet meer van want om 3 uur vannacht staat de taxi voor ons hotel. Dan gaan we op weg naar Paracas.

De bagage wordt 's nachts serieus ingecheckt bij de bus dus als we die 's morgens aan willen pakken worden we netjes gewezen op het bagage claim bordje aan de andere kant van het schot. Daar kunnen we onze tas halen tegen inlevering van ons bonnetje :-)

Een boottocht naar las Islas Ballestas is echt een aanrader. Zeker met het weer wat wij hadden, strakblauwe lucht en een stralende zon. Ingesmeerd met factor 50 en een charmant lifevest aan was dit echt een prachtige tocht. Pelikanen, Jan van Genten, aalscholvers, pinguïns, krabben, zonnevissen, zeesterren en nog veel meer vogels. En die zeeleeuwen, wat een beesten, de heren liggen rustig in de zon, poseren hier en daar voor een boot toeristen en laten het opvoeden over aan de vrouwen in de kraamkamer. Voor op de boot heb ik een geweldige plek om foto's te maken.

Terug aan land gaan we snel genoeg richting Ica voor een citytour. Tussendoor hebben we tijd voor een snelle lunch. Ik bestel een soepje in de veronderstelling dat dat moet lukken maar als het bord voor mijn neus komt...... weet ik al dat dat niet gaat lukken. Het is zeker driekwart liter soep, wel lekker.

De citytour startte met een bezoek aan Bodega "Vista Alegre". De uitleg over het maken van pisco ging in een sneltreinvaart, dat ging ons zelfs te snel ondanks dat we nog geen pisco geproefd hadden. Ook het proeven ging een rap tempo en voor we het in de gaten hadden waren we op weg naar het volgende. Het museo regional de Ica, we zagen het al niet zo zitten, het was echter verrassend interessant en we kwamen zelfs de quipu's tegen Zo'n voorbereiding in de spaanse les werpt hier zijn vruchten af :-).

Maar goed, de rest van de middag onder het genot van een biertje en pan con ajo op een terrasje in de oase Huacachina doorgebracht. Waarna we met een uur vertraging richting Nazca gegaan zijn.

Nazca, bekend om zijn Nazcalines, maar waar ook nog andere mooie dingen te zien zijn zoals we later op de dag van Antonio leren. Maar eerst staat een vlucht over de Nazcalines op het programma. In een Cessna vliegen we binnen no time over de eerste figuren. Bijzonder om te zien, zeker als je hoort hoe groot ze zijn. Je blijft je afvragen hoe ze het zo gemaakt hebben. Tegen het einde van de vlucht krijgt mijn maag er toch moeite mee maar dat is zo goed als over zodra we op de grond staan.

Na een ontspannen middagje in Nazca laat Antonio ons de acuaductos zien. Gemaakt door de inca's in een ver verleden en nu nog steed in gebruik voor irrigatie van de landbouwgronden. Indrukwekkend om te zien, hoe heen ze het voor elkaar gekregen.

Bij Jenny leren we alles over het aardewerk van de Nazca culture. Zij zijn de enige familie die dit nog op de traditionele manier doen en waarvan de technieken van generatie op generatie worden doorgegeven. Na dit stukje cultuur sluiten we de dag zover af met een wijntje en pan con ajo. Dat is al de 2e keer dat we dit doen, je zou het bijna een traditie kunnen noemen :-)

De avond werd nog niet geheel afgesloten, we moesten ons hierna nog gaan voorbereiden op de nachtbus naar Arequipa. Die busreis wordt door ieder anders beleeft. Zelf heb ik er weinig weet van, de meeste tijd slaap ik. Voor Gerian en Miek is het een lange rit geweest.

En dan zit je zomar aan het ontbijt in Arequipa. De gedachte aan de nachtbus is zo verdwenen (maar dat doen we echt niet meer!!!) en we maken nieuwe plannen voor de komende dagen.

• 06 Februari 2015 - 14:37

Anja:

Dat klinkt allemaal heel mooi. Wat hebben jullie al veel gedaan/gezien in de eerste dagen.
    Volgens mij komt dat helemaal goed met jullie in Peru. Ben benieuwd naar de foto's. De temperatuur is iig een stuk aangenamer dan in Nederland. Groetjes.

• 06 Februari 2015 - 14:46

Ada Bartelse:

Leuk om jullie te volgen een hele onderneming! Maar via het verslag reis ik mee!! En wacht met spanning op de volgende belevenis!!

• 06 Februari 2015 - 19:29

Anja Bekkers:

Goed te lezen dat alles zo voorspoedig gaat. Alles heel herkenbaar.Het enige veerschil is dat ik destijds niet boven de Nazca-lijnen kon vliegen vanwege de mist. Geniet ervan dames! En nu Arequipa, la ciudad de Juanita. Tot het volgende bericht!

• 06 Februari 2015 - 21:34

Mariette:

Heel veel plezier, geniet ervan! Leuk verslag, zeg!

• 07 Februari 2015 - 01:02

Anita En Ben:

Waar zijn de foto's???? Klinkt geweldig!!!

• 07 Februari 2015 - 08:48

Mariska:

Wat hebben jullie al veel gezien en gedaan. Heerlijk. Leuk om je zo te kunnen volgen. Geniet van je vakantie en ik ben benieuwd naar je volgende verslag.

• 07 Februari 2015 - 09:52

Anne Loes:

Hola todos
    Tjonge ik kan zelfs bij het alleen maar bij het lezen de snelheid de drukte de mooie beelden die helma schetst jullie bijna niet bijhouden. Wat een belevenissen al en wat goed allemaal. Ik kijk al uit naar de volgende brief. Wens jullie alle goeds en goede rust zo nu en dan met dat wijntje . Besos. Anne loes

• 07 Februari 2015 - 12:44

Annemarie L.:

Leuk om zo een beetje mee te reizen, het klinkt allemaal heel bekend.
    Ik hoop dat jullie veel condors gaan zien, ik vond dat heel indrukwekkend.
    Groetjes uit een koud Breda

• 07 Februari 2015 - 18:33

Tina:

Pfff, wat een hoog tempo Helma!! Wat heb je al veel gezien! Heb je al een sleep momentje gehad?

• 07 Februari 2015 - 23:24

Rina:

mijn typevaardigheden zijn ronduit slecht, het gaat om een sweep-momentje

• 08 Februari 2015 - 01:07

Marieke:

Zo, da's heel veel info van heel veel indrukken in vrij korte tijd! Op naar het volgende verslag ;-)

• 09 Februari 2015 - 21:06

Troela En Miep:

Zijn daar ook leuke parkieten? Dan komen wij ook even gevlogen!