en weer verder..... - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu en weer verder..... - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu

en weer verder.....

Door: helma

Blijf op de hoogte en volg Helma

17 Februari 2015 | Peru, Cuzco

We zijn weer een paar dagen verder en zitten ondertussen poin Cuzco, een hele leuke stad, wel toeristisch maar dat kunnen we wel aan. Met ons Spaans gaat het steeds beter, Anja. Elke keer dat we Spaans spreken horen we jou stem in ons achterhoofd; welke tijd is dat of hoe was die uitgang? Dus we denken veel aan je :-).

Salomé, onze guia in de canyon, heeft ons gerustgesteld dat de Peruanen ook geen ster zijn in grammatica. Zij hebben zelfs moeite met por en para en de verleden tijden!

Over Salomé gesproken, zij was onze guia tijdens de Colca Canyon trip. Samen met Jesus, de chauffeur, hebben zij ons 2 mooie dagen bezorgd.

Als eerste een bezoek aan Reserva Nacional Salinas y Aguada Blanca. Hier krijgen we uitgebreid uitleg over de vicunia's, guanaco's (de rasta lama), lama's en alpaca's en vooral de verschillen hiertussen. Bij een kudde worden we zelfs overhoord,  of we wel goed opgelet hebben :-).

We maken een wandeling tussen geweldige rotsformaties. Hier zag ik een "kangeroe-konijn" (een konijn met een lange staart) maar hij was te snel weg om er een foto te maken. Ik merk tijdens het wandelen wel dat we stijgen. Het advies is vooral rustig aan..... Iets anders is ook niet mogelijk. Onderweg zien we nog flamingo's en andere mooie watervogels.

Ondertussen stijgen we langzaam naar het hoogste punt maar voordat we daar zijn passeren we een stuk waar zoveel sneeuw ligt dat zelfs Salomé en Jesus foto's gaan maken. Op het hoogste punt, mirador de los Volcanos, zou er een prachtig uitzicht zijn op de 8 vulkanen in de omgeving. Maar helaas, het weer werkt niet mee en de top van de Misti (een van de vulkanen) blijft in de mist. We laten wel vastleggen dat we op dit punt geweest zijn.

Voor de lunch stoppen we in Chivay maar ik krijg daar uiteindelijk weinig van mee. Ik word onaangenaam verrast door een gevalletje hoogteziekte. Bizar hoe plotseling zoiets op komt zetten, ik breng de lunch dus buiten door liggend in het gras, proberen om de duizeligheid en koppijn onder controle te krijgen. Dankzij de goede zorgen van Miek en Gerian, de diamox, cocatea en paracetamol zakt het gelukkig snel. In de lodge ga ik voor de lunch een uurtje plat en dat doet goed. Uiteindelijk hebben we er, in de dagen die volgen, allemaal in meer of mindere mate last van.

De volgende ochtend om 5 uur gaat de wekker want we willen op tijd bij Cruz del Condor zijn. Kijken of we er een paar kunnen spotten. De condors vinden het wrsch ook te vroeg dus wij stappen op de fiets richting Cabanaconde. Het stuk naar beneden vormt geen enkel probleem maar als we stijgen haken Gerian en ik af. De hoogte speelt ons nog parten. Miek, onze fiets-ster, haalt het natuurlijk met gemak.

Op de terugweg nogmaals een stop bij Cruz del Condor misschien dat ze er nu zijn. Een heleboel toeristen wel maar de condors laten zich niet zien. Wij gaan door naar de aguas calientes maar deze zijn overstroomd door de rivier. Het alternatief zien we niet zo zitten dus wandelen we naar de rivier en terug.

Op de laatste plek waar we condors kunnen zien weet ik er een vast te leggen, heel bijzonder! Daarna hebben we nog een paar stops en eindigen in Chivay voor de lunch, deze keer kan ik er wel van genieten!

Hier nemen we afscheid van Salomé want zij gaat terug naar Arequipa. Wij worden door Jesus naar Puno gebracht. Daar vallen we met onze neus in de boter; als we zitten te eten komen er al verschillende optochten langs. Het is ten slotte La Virgin de Candelaria. De volgende ochtend, als we staan te pinnen komen er nog een paar groepen voorbij. Mooie kostuums, dansend en met la Virgin, rijk versierd op een draagbaar.  Het lijkt idd wel wat op carnaval vooral de muziek maar zeker als we ze 's avonds nog een keer zien langskomen. Dan is het duidelijk aan sommigen te zien dat ze genoeg bier op hebben.

Wij brengen de dag door met het regelen van het vervoer naar Cuzco voor de volgende dag en een middagje naar de Uros eilanden. Dat laatste geeft wel een beeld van het leven op zo'n eiland maar het is wel commercieel getint. Gelukkig is Gerian bij ons die voor de kinderen haarspeldjes bij heeft. Zo is iedereen tevreden.

We eten nog wat en dan is het weer inpakken want morgen om 6.20 uur staat de taxi op de stoep. Dan vertrekken we naar Cuzco, een rit van 10 uur met diverse tussenstops. We zijn benieuwd.

Als we in Cuzco aankomen kunnen we niets anders zeggen dan dat
we een heerlijke dag hebben gehad. We reden in een luxe bus, werden goed verzorgd met eten en drinken en wat misschien nog wel belangrijker was; we bezochten bijzondere historische plaatsen. Een oude inca stad, een pre-inca pyramide maar ook een hele mooie kerk in Andahuaylillas. Eigenlijk zonder dat we het in de gaten hadden hebben we de afstand tussen Puno en Cuzco overbrugd.

Daar hebben we wederom een erg leuk hotel, met mooie binnenruimtes, midden in het centrum maar dat hoor je eigenlijk nauwelijks. De eerste dag is het zaak dat we onze trip naar de Machu Picchu regelen. De agencias liggen op de route van de stadswandeling die we gaan lopen dus dat is 2 vliegen in 1 klap zou je denken. Ware het niet dat men hier toch het liefst heeft dat je cash afrekent. Geen enkel probleem als je je creditcard wilt gebruiken maar dan komt er we 8% bovenop de prijs. Da's dan toch weer jammer als Gerian er net $60,- van de prijs heeft afgekregen. Dus weer pinnen, kun je niet het hele bedrag ineens pinnen en ben je zo weer een half uur verder voordat alles geregeld is.

Maar dan wandelen we heerlijk doorde stad, winkeltjes bekijken, musea (die dan weer gesloten zijn als wij er voor de deur staan) en kerken. Het is gewoon heerlijk en ook echt een leuke stad met mooie gebouwen en die mercado San Pedro, geweldi. Volgens mij kun je daar alles krijgen. Daar kopen we echter niets maar in een klein winkeltje; een mini de Greef koopt Gerian een haaknaald. Ze heeft nl. bolletjes wol gekocht en gaat een muts haken. Voor Miek moeten we nog op jacht naar een screencover voor d'r telefoon want die is van een tafeltje gevallen. Resultaat een zeer gebarste touchscreen. Maar ook dit wordt gefixt dankzij de creatieve dames. Daarna klimmen we naar boven richting Sacsaywamán, en dat is een flink stijgingspercentage maar een geweldig uitzicht over de stad. Doen we morgen nog een keer en dan gaan we Sacsaywamán bekijken.

Zo gezegd maar niet zo gedaan; deze keer lopen we op de Plaza de Armas tegen de carnavalsoptocht aan. Die moeten we toch bekijken. Wat een kleurrijk gebeuren is het hier. Mooi. Hier gooien ze echter niet met confetti en serpentines maar met waterbommetjes en ze spuiten met een soort schuim.

Na een kop koffie en nog maar 1 want het is ondertussen gaan regenen lopen we naar Sacsaywamán. Het is een historische site waar de Spanjaarden en Inca's hevige strijd hebben geleverd. Het is indrukwekkend om de grote van de site te zien maar ook; hoe hebben ze in hemelsnaam die stenen op hun plek gekregen zo precies passend.

De regen maakt het lastig om alles te bekijken dus we lopen niet meer naar het naastgelegen enorm Jezusbeeld. Heeft ook niet veel nut want dat is ondertussen in de mist gehuld. En ee hebben een eigen gele Jezus ;-)

Terug beneden drogen we even op en gaan dan voor la cena naar Pacha Papa. Daar hebben we werkelijk een overheerlijk diner om ons verblijf in Cuzco mee af te sluiten. Op naar de Machu Picchu, morgen om 5 uur gaat de wekker dus foto's volgen nog.

• 17 Februari 2015 - 12:19

Ada Bartelse:

Hoi Gerian en vriendinnen,
    Wat een avontuur en dan alles zelf regelen knap hoor!!
    Jullie moeten wel een goede conditie hebben anders red je het niet!!
    Zeker als je de hoogte in gaat !!! Ik geniet met jullie mee! Gerian lieve gr ook van Marij!!

• 17 Februari 2015 - 19:00

Anja Bekkers:

Hola señoras, wat een mooi verslag weer. Ik geniet met jullie mee. En ja, die hoogte valt niet mee, je wordt vanzelf teruggefloten. fantastisch zoals jullie alles zelf organiseren. Ben nu alweer benieuwd naar jullie volgende verslag over Macchu Pichu. Groeten. Anja

• 17 Februari 2015 - 19:07

Anne Loes:

Hola helma gerian miek,
    Ik krijg met het lezen van dit verslag nog meer respect voor jullie . Soms lijkt het toch op een uitputtingsslag maar jullie blijven enorm genieten en heel veel ondernemen. Echt knap toch jaloers dat jullie daar zijn en ook nog lekker veel Spaans praten. Grlukkig zie ik binnenkort Anja kunnen we lekker ook spaams kletsen en zeker ook over jullie!!! Hier alles goed en de crocussen bloeien en de sneeuwklokjes ook!!!!!
    Liefs en tot de volgende brief Anne loes

• 17 Februari 2015 - 20:20

Anja:

Fijn dat alles weer goed gaat!! Jullie zien wel echt heel veel. Geniet nog van de komende tijd maar dat zal wel goed komen als ik dit zo lees. Veel plezier nog samen. Groetjes, ook van ons mam.